De Talentenhaven

Véronique Minnebo - Begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Antwerpen (Berchem)

Blog

Waarom automatiseert mijn hoogbegaafde kind niet?

Geplaatst op 9 september, 2015 om 5:25

Tom is een krak in rekenen en goochelde als kleuter al met getallen. Toch haalt hij zijn tafeldiploma maar niet.


Cima dreunt zonder moeite de spellingregels af, maar wanneer ze vrij schrijft, staat de tekst vol fouten.

Herkenbaar?


Regelmatig zie je hoogbegaafde kinderen die slechts moeizaam tafels of spellingregels automatiseren. Uiteraard kan hier ook een leerstoornis als dyscalculie of dyslexie meespelen, of verloopt misschien de oog-handcoördinatie moeizaam. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn: de moeite met automatiseren kan ook “gewoon” aan de hoogbegaafdheid van het kind liggen.


Hoe zit dat dan in mekaar?


Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een hoogbegaafd kind bijvoorbeeld de tafels niet automatiseert. Vaak ziet het simpelweg de zin daarvan niet in en blijft het alles in het hoofd uitrekenen. Dat kan soms razendsnel (en dan merk je het aanvankelijk niet eens), maar evenzeer ook traag. Zelfs stampen, pagina’s vol oefeningen helpen dan niet veel. Integendeel: het kind heeft het principe zelf al lang door, en ziet aanvankelijk weinig reden om dit tot vervelens toe te oefenen.Een hoogbegaafd kind verwart 'het snappen' immers vaak met 'het kunnen'.


Misschien is je kind ook in hoofdzaak een visueel-ruimtelijke denker, wat vb. kloklezen of spelling kan bemoeilijken. Wanneer één denkstijl bijzonder sterk is ontwikkeld, gaat een kind die “automatisch” (no pun intended) liever en sneller gebruiken. Zie het als de weg van de minste weerstand. Vooral wanneer het de zin niet inziet van andere manier(en).


Toch is automatiseren nuttig. Het maakt het rekenen sneller en de kans op fouten kleiner. In het secundaire onderwijs, maar ook later in het dagelijkse leven, is snel kunnen rekenen handig. Het maakt de dingen alleszins een pak makkelijker.


Je moet daarbij wel een aantal opmerkingen in acht nemen. Om te beginnen is het niet nodig en zelfs contraproductief om te wachten met moeilijkere leerstof tot het kind de tafels of spellingregels volledig onder de knie heeft. Dit werkt immers verveling en afhaken in de hand. Bovendien zal een kind veel sneller snappen waarom automatiseren nuttig is, wanneer het complexe, moeilijke opdrachten voorgeschoteld krijgt (dat heet top down leren).


Daarnaast moet je het kind dus de zin van automatiseren duidelijk maken. Je kunt bijvoorbeeld moeilijke rekensommen opschrijven en bespreken hoeveel gemakkelijker die worden wanneer een en ander hebt geautomatiseerd. Of een tekst fonetisch laten opschrijven en onderzoeken waarom het niet zo efficiënt is op die manier te schrijven.


Automatiseren lukt vaak beter wanneer je de sterke kanten van het kind daarbij kunt aanspreken. Een visueel-ruimtelijke denker kan gebaat zijn bij de technieken van beelddenken. Een kinetisch lerend kind kun je stimuleren door het tijdens het inoefenen te laten bewegen : op de trampoline of touwtje springen, balletje heen en weer gooien, tijdens een looptraining… Overigens hoef je je niet te beperken tot één manier. Ook hoogbegaafde kinderen zijn immers in staat om alle leerstijlen te gebruiken en te combineren en hoe meer verschillende manieren je gebruikt, des te makkelijker verhuist nieuwe leerstof van het werkgeheugen naar het lange-termijngeheugen (en dan heb je het onder de knie).


In De Talentenhaven leren kinderen en jongeren strategieën, trucjes, technieken … die hen kunnen helpen bij het automatiseren, oefenen en studeren. Neem gerust contact op hiervoor!


Véronique
www.detalentenhaven.be
[email protected]

 

Categorieën: Geen

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

2 reacties

Antwoord Hadewijch nollet
8:10 op 20 april, 2016 
Wat is de titel van de app? Merci
Antwoord Artur Pereira
14:11 op 19 december, 2015 
Leuk artikel, dit is precies de reden dat wij een rekenbord app hebben ontwikkeld die aanzienlijk minder kinderachtig is dan de doorsnee tafels oefenen apps. Vooral de rekentoets geeft voldoende uitdaging om toch geautomatiseerd tafels te oefenen.